dimecres, 9 de gener del 2019

ENTRADA 9. ANÀLISI ESTRUCTURAL DE L'OBRA (Baixar-se al moro, J. L. Alonso de Santos)

Bon dia!
Hui us deixe l'anàlisi de l'estructura interna de l'obra de teatre proposada en la unitat didàctica en la qual estem treballant.
Aquesta breu explicació serà molt útil per a l'alumnat que a més haurà de realitzar el Test de Lectura inclòs en la pàgina Avaluació d'aquest blog.

ANÀLISI ESTRUCTURAL DE L'OBRA 

A. ESTRUCTURA INTERNA DE L'OBRA

1r ESPAI

Pel que respecta a l'espai, tota l'obra transcorre en un xicotet apartament de la zona vella de Madrid, complint la regla d'unitat del lloc en l'obra dramàtica. El lloc és el principal instrument del qual se serveix l'autor per a definir el concepte d'una forma de vida alternativa. Tots els elements representats (música, còmics, posters, etc.) són icones *contraculturales. D'aquesta manera qualsevol element del sistema introduït en l'escena crea un conflicte amb l'ambient 

2n TEMPS

Podem dividir l'obra en dos grans espais de temps dramàtic cadascun d'un parell de dies, separats per una setmana de temps al·ludit o el·líptic.

3r L'ACCIÓ.

L'autor ha plantejat el conflicte amb un desenvolupament tradicional de l'acció en tres instàncies dramàtiques. 
Exposició o presentació dels personatges i plantejament inicial del conflicto.
En aquesta instància ens és definit l'ambient en el qual es desenvoluparà tota l'obra, els personatges principals i les seues circumstàncies. El conflicte es planteja des del moment en què Elena entra en escena convidada a la casa per Chusa. Elena ja no pertany a una clase social treballadora. Viu amb la seua mare, és estudiant i d'educació tradicional (verge). Sabem que Elena s'ha escapolit en anteriors ocasions de casa, la qual cosa ens indica que busca alguna cosa fora del sistema moguda possiblement per la curiositat o per simple capritx perquè sempre ha tornat a la seua llar. És a dir, sabem que Elena mai formarà part d'aquesta comunitat.No obstant això és acceptada, i des d'aqueix moment comença el seu ritual iniciàtic amb la pèrdua de la virginitat,com a pas necessari per a transportar la droga des del Marroc.
Nus o desenvolupament de l'acció. Els personatges actuen per a aconseguir els seus objectius, augmentant el conflicte fins a aconseguir el clímax on el problema aconsegueix el seu màxim grau.Alberto és el triat per a això, però són interromputs per la seua mare qui li dóna la notícia que el seu pare ha eixit de la presó. A partir d'ací, el conflicte augmenta, perquè ja no és només Elena la que no pertany al cercle sinó que és el mateix Alberto qui veu la possibilitat d'eixir d'ell per a integrar-se en el Sistema.Jaimito s'insinua a Elena però és rebutjat, amb el que es confirma la visió tradicional que ella té de la seua relació amb Alberto. El que per a Chusa era un acte de generositat, Elena l'ha convertit en un acte d'apropiació típicament burgés.Quan aqueixa nit Jaimito arriba a casa, Alberto i Elena estàn a l'habitació. En un ambient enrarit que albira un desenllaç conflictiu, Chusa i Jaimito estan atents i recelosos pel que passa a l'habitació. Chusa reflecteix el seu dolor fent-se mal físicament i Jaimito insultant a Alberto. Ens trobem en el clímax de l'acció dramàtica.
De sobte, apareixen dos compradors desconeguts i al no trobar material els amenacen amb una navalla.Fan eixir a Alberto i Elena de l'habitació nus i en una atmosfera de tensió i perill, Jaimito aconsegueix espantar als atracadors, però poc després és accidentalment ferit de bala per Alberto, qui no sembla preocupar-se massa pel seu amic sinó del seu propi interés. El cercle afectiu que els unia s'ha trencat per complet. Desenllaç de l'acció i solució del conflicte planteado.

B. ESTRUCTURA EXTERNA de l'obra dramàtica.

Actes: L'obra es compon per dos actes. Cada acte representa un temps dramàtic de dos dies aproximadament, tots dos separats per una setmana de temps al·ludit. En el primer acte s'inclouen presentació i desenvolupament de l'acció, en el segon es planteja en desenllaç i solució del conflicte.

Quadres: En complir l'obra la regla d'unitat de lloc, no es donen canvis de quadre.

Escenes: L'obra es compon de set escenes, quatre per al primer acte i tres per al segon. El canvi d'escenes es produeix per mitjà de foscos, produint-se entrades i eixides de personatges dins de cada escena.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ACTIVITAT EDUCAPLAY