dimecres, 9 de gener del 2019

ENTRADA 11. ELS BENEFICIS DE LA LECTURA EN VEU ALTA

馃憖馃憘馃憚 BON DIA!

La meua unitat did脿ctica planteja com a priorit脿ria la dramatitzaci贸 en classe de l'obra Baixar-se al moro, 茅s a dir, abans de passar a analitzar-la, l'alumnat dedicar脿 dues classes a llegir-la en veu alta. Els motius pels quals he decidit realitzar aquesta activitat s贸n els seg眉ents:
Beneficis de la lectura en veu alta
  1. Augmenta l'atenci贸
  2. Enforteix les aptituds d'escriptura, parla i escolta
  3. Incrementa el vocabulari
  4. Estimula la mem貌ria i la curiositat
  5. Aguditza l'observaci贸 i la imaginaci贸
  6. Millora el pensament cr铆tic i creatiu
  7. Millora la comprensi贸
  8. Expandeix el coneixement
  9. Crea vincles emocionals
  10. Desenvolupa una actitud positiva cap als llibres com a font de plaer
Definici贸

La lectura dramatitzada 茅s aquella en la qual es reprodueix amb la veu –i amb el llenguatge corporal que sol acompanyar-la– tota l'expressivitat d'un text: les emocions, la textura de les paraules, la cad猫ncia amb que es conta una hist貌ria o les variacions d'intensitat amb que s'exposa una reflexi贸, entre altres. En un sentit ampli, inclou, a m茅s de la lectura emf脿tica de textos literaris, la lectura en veu alta de qualsevol tipus de text, conformement a uns par脿metres d'expressivitat determinats pel contingut, la forma i el g猫nere del propi discurs

Caracter铆stiques

  • La lectura dramatitzada 茅s una activitat col·lectiva.
  • Es representen els personatges per mitj脿 de la veu.
  • Identificaci贸 del lector amb el personatge que interpreta.
  • Naturalitat en l'expressi贸.
  • Acoblament i harmonia de conjunt.
  • No es precisa de l'actuaci贸 ni de la memoritzaci贸 del text, sin贸 que nom茅s exigeix la correcta expressi贸 mitjan莽ant la veu
  • S'expressen els sentiments i les actituds dels personatges.
Requisits

  • Els lectors han d'estar col·locats en un lloc visible per a la resta del grup, i poden romandre dempeus o asseguts en forma semicircular, mantenint a les seues mans el text, del qual cadascun ha de posseir un exemplar.
  • Mantindre el contacte visual amb els o茂dors per a facilitar la comprensi贸 del text.
  • Mostrar inter茅s pel que es llig i projectar la veu cap a l'auditori, no cap al s貌l o cap al paper.
  • Llegir a una velocitat adequada. No es tracta de llegir sempre r脿pid, sin贸 de saber ajustar la velocitat al tipus de text i a l'objectiu de la lectura controlant la respiraci贸.
  • Regular el volum ajustant-lo al tipus de text.
  • Llegir amb seguretat, sense vacil·lacions, evitant tornar arrere.
  • Entonar adequadament les paraules, marcant les s铆l·labes t貌niques. Pr猫viament han d'haver-se tra莽at les marques *entonacionales en el text.
  • Respectar la major o menor durada de les pauses indicada pels signes de puntuaci贸.
  • Posar 猫mfasi en els moments o paraules claus evitant la monotonia en el to.
  • Evitar els canvis de ritme en la lectura si no estan justificats i, per contra, utilitzar-los intencionadament per a cridar l'atenci贸 del p煤blic.
La lectura dramatitzada contribueix a la formaci贸 integral dels lectors. El contacte amb bons models d'expressi贸 permet la familiaritzaci贸 amb vocables, girs i construcci贸 de frases i per铆odes que puguen ser assimilats al cabal ling眉铆stic del lector, aix铆 com comparar els usos de l'idioma en l'un o l'altre personatge.

En l'脿mbit educacional la lectura dramatitzada, de forma col·lateral, 茅s una via per a posar a l'estudiant en contacte amb obres que exercisquen la seua influ猫ncia positiva en la formaci贸 general; aix铆 poden apreciar-se i valorar-se cr铆ticament obres, autors, moviments i altres elements que enriquisquen els seus coneixements literaris.

Aix铆 mateix les obres representades poden contribuir tamb茅 al fet que els estudiants acumulen un cabal d'experi猫ncies de tota mena, com la comprensi贸 i valoraci贸 de la conducta humana, l'aprofundiment en la psicologia dels personatges, l'an脿lisi de condicions socioecon貌miques que influ茂squen en la conducta d'aquests, i unes altres que tendisquen a enriquir l'脿mbit de les seues viv猫ncies.

Per tot l'exposat anime als docents a dur a terme lectures dramatitzades. L'alumnat gaudeix i apr茅n


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ACTIVITAT EDUCAPLAY