Bitacola







Gran pel.lícula d'un gran text de la literatura castellana, Bajarse al moro, de José Luis Alonso de Santos. Aquesta es l'obra que dramatitzarem amb 3  ESO per treballar una unitat didàctica TILC 

Hola!!!

En la meua unitat didàctica (Anàlisi i lectura dramatitzada de Baixar-se al moro de J.L. Alonso de Santos) farem un repàs general de les característiques que defineixen al gènere. Ací us deixe un resum dels conceptes principals

EL GÈNERE LITERARI TEATRAL

Mentre la poesia, la narrativa i l'assaig es construeixen a través de paraules, en l'obra teatral la paraula és únicament una part de la totalitat; és a dir, és només una de les dimensions de la representació. En els altres gèneres literaris es tracta de la paraula escrita; en l'obra de teatre es tracta de la paraula representada (la paraula interpretada a través de qualitats fòniques precises, acompanyades de gestos, silencis, moviments, etc.).
Amb l'esquema  veiem clarament la naturalesa híbrida d'una obra de teatre, la qual fa possible dos destinataris clarament diferenciats: el lector i els espectadors. https://youtu.be/xQ0TgyYK09E





  Per a motivar a l'alumnat i preparar la unitat didàctica veurem aquesta escena en la pissarra digital

Bon dia!!! Hui he trobat aquest document i m'agradat molt! Un merescut homenatge a un dels mes grans dramaturgs de tots el temps, Lope de Vega!!! Potser no sempre tan estimat com Shakespeare, però sens dubte un geni!!! Perquè pugueu conèixer millor a l'autor de Baixar-se Al moro, ací us deixe una entrevista
https://youtu.be/3Usg2xgHsE8 https://www.ideal.es/granada/20071115/cultura/bajarse-moro-harry-potter-20071115.html

Bon dia!! Avui compartisc un article que es va publicar en l'Ideal de Granada l'any 2014.se tracta d'un articule en el qual apareix José Luis Alonso de Santos i la seua nova versió de Baixar-se al Moro amb motiu del vint-i-cinc aniversari de la seua estrena. És n article interessant per a l'alumnat perquè l'autor fa una anàlisi de les diferències i les similituds en la societat espanyola després de vint-i-cinc anys.

«'Baixar-se al moro' és el 'Harry Potter' verd dels instituts»


"José Luis Alonso de Santos presenta en l'Isabel la Catòlica la versió del 25 aniversari de la coneguda comèdia «L'obra tenia la rebel·lia i joventut de quan a Espanya s'estava inventant la democràcia, i avui hi ha dos grans partits, el dels quals viuen bé i el dels quals viuen malament», diu l'escriptor amb cert to de desengany. «Seguim dividits -afig- en 'Apocalíptics i integrats', un llibre que se cita a 'Baixar-se al moro', perquè aquesta obra parla de la filosofia de la vida, encara que siga una comèdia». «El que pretenc és que la gent gaudisca, que es divertisca i que passe una bona estona, que el teatre es transforme en una festa», postil·la.
'Baixar-se al moro' és considerada 'tot un clàssic' de la comèdia espanyola al costat de títols com 'Tres barrets de copa', de Mihura, però és un gènere una miqueta menyspreat per les trucades elites culturals. «El que no ha rigut en la vida, mai va a fer-ho i és com si volguérem explicar-li el sexe a una monja», diu el director teatral".

«Hi ha una sèrie d'escriptors teatrals que parteixen de la idea que ells són intel·ligents i els espectadors són ximples, i jo sóc tan ximple com els altres», assenyala Alonso de Santos.

«La comèdia tracta dels éssers humans i aqueixa complicitat l'agraeixen molts espectadors», indica l'escriptor.

'Baixar-se al moro' presenta a uns joves que conviuen en un pis i cerquen el seu lloc en el món, entre la marginalitat i la integració. Els personatges realitzen un doble viatge iniciàtic: un al moro, al món de l'aventura i un altre cap a la construcció del futur.

Bon dia. Hui compartisc una breu descripció dels personatges de l'obra que estem treballant. Ens servirà per a comprendre millor la lectura i fer la nostra activitat de "Relacionar" de Educaplay.
DESCRIPCIÓ DELS PERSONATGES.👫

👩 Chusa és una xica SENSE TREBALL,  alegre, animada i molt confiada, que li agrada
ajudar la gent, és , sense estudis…. Però l'ésser una persona tan
confiada al final li porta a ser una persona a la qual la societat margina: és
detinguda, perd al seu xic, es  va quedar  embarassada …

👱 Elena és una xiqueta de papà o millor dit de mamà (afirma que és filla de
la seua mare i d'un espermatozoide bussejador), universitària, ben posicionada
socialment…Des del primer moment en què va arribar al pis es va fixar en el bonic i
atractiu que li semblava Alberto. Al final es mostra com una xiqueta capritxosa
que aconsegueix tot el que vol.

👨 Jaimito, persona que a l'inici de l'obra es mostra com un sorrut i una mica
rondinaire. És una persona per excel·lència antisistema: no estudia, no llig, no té
treball moderadament remunerat, però és el ser més tendre i sensible de l'obra,
amic dels seus amics. Alberto li dispara però en la seua declaració afirma que
ha sigut ell mateix per a no ficar al seu amic en embolics. Es mostra afectuós amb
Elena i fins a mostra cert interés cap a ella. Finalment s'ofereix com a pare
del xiquet del seu amic i Chusa.

👮 Alberto, és el xiquet bonic que a totes les dones agrada. A l'inrevés que els seus
companys té una plaça de funcionari en la Policia Nacional, amb la qual cosa ha
preparat unes oposicions. És el personatge que es mostra més fred amb persones i solament actua mogut pels seus interessos personals. Estava amb Chusa i l'abandona per a entaular una relació amb Elena, ja que aquesta és una
persona millor situada socialment, universitària, bonica… Tampoc ajuda a Chusa quan la detenen en l'estació. Actua com un ésser calculador.

👵 Donya Antonia, personatge manipulador (manipula a Elena perquè s'allunye de
Chusa i Jaimito) que solament busca la manera de beneficiar-se i beneficiar als
seus. Al seu torn és un personatge còmic, per exemple, les escenes dels
pitets i les corbates, ella és cleptòmana i una vegada apareix en el pis dels
xics amb la bossa plena de pitets i una altra vegada de corbates.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

ACTIVITAT EDUCAPLAY